Wadah Muslimah Melayu

Sunday, August 13, 2006

Hendak terbang tiada bersayap

Salam

Sebagai manusia, saya juga sukakan hiburan. Juga meminati penyanyi tempatan. Namun, seingat saya, hanya kaset penyanyi Uji Rashid pernah dibeli. Uji mempunyai suara yang lemak merdu. Sendainya Uji mengalunkan ayat-ayat suci Al-Qur'an dengan lagu dan tajwid yang betul, pasti burung yang sedang terbang pun berhenti dan singgah di balik jendela mencuri dengar betapa mersiknya suara itu. Saya juga sukakan Siti Nurhaliza. Tapi itu dulu, sebelum rahsianya dengan Dato' K terbongkar. Entah kenapa, sejak TV3 beria-ia membuat liputan pengumuman khas Siti, saya hilang minat pada Siti(tak luakpun Siti walaupun hilang satu peminatnya). Saya jadi rimas dengan rancangan susulan secara langsung yang membongkar kisah cinta Siti. Yang pasti, saya sebenarnya, rimas dengan TV3 yang terlalu mempublisitikan cerita Siti. Bagi saya, sebagai TV no 1 Malaysia, TV3 mempunyai banyak lagi cerita yang perlu didedahkan kepada rakyat Malaysia, yang perlu disensasikan. Tapi apa boleh buat, TV3 gemar memburu perhatian penonton dengan cara begitu.
Media di Malaysia terlalu ghairah dengan tuntutan selera dunia. Sewaktu TV9 diperkenalkan, saya mulanya menarik nafas lega kerana melalui sedutan-sedutan tayangan pengenalan, banyak rancangan bercorak agama dihidangkan kepada penonton. Saluran itu khabarnya khusus untuk menarik penonton Melayu, saluran dekat di hati. Tetapi hakikatnya tidak. Sekadar Iqra, Halaqah dan Akademi Al-Quran(Alhamdulillah, sekurang-kurangnya ada juga), apalah bezanya saluran itu dengan saluran sedia ada? Rancangan kartun dari dunia Barat berpanjangan dan diulang tayang, menghiasi skrin TV.
Sepatutnya TV9 berperanan secara proaktif mendidik masyarakat Melayu ke arah mencintai akhirat. Cukuplah Tv3 dengan rancangan-rancangan dunianya.
Namun, apakan daya saya, hanya boleh mengeluarkan pendapat dan rasa tidak puas hati terhadap media tempatan. Untuk mengubahnya, tidak terdaya. Saya tidak bersayap dan tak boleh pergi jauh. Harapan saya, semoga ada antara anak-anak saya nanti menceburi bidang penerbitan. Semoga dia nanti sekaya Dato' K. Dengan duit yang banyak, bolehlah menerbitkan drama dan filem berunsur Islam atau dokumentari tentang dunia Islam dan dunia akhirat, semoga menjadi panduan kepada Muslimin dan Muslimat. Saya tidak boleh menafikan kepentingan tv sebagai medium dakwah yang berkesan pada masa kini. Insyallah, moga anak-anak mama dipanjangkan umur, diberi kecerdikan akal yang akan digunakan untuk kebaikan umat Islam.
Asam rumbia dibelah-belah
Buah separah dalam raga
Dunia ikut firman Allah
Akhirat juga mendapat syurga

1 Comments:

At 5:55 AM, Blogger hakim dirani said...

saya doakan agar puan punya cita-akan dimakbulkan Allah.

salam ukhuwwah dari saya.

 

Post a Comment

<< Home