Wadah Muslimah Melayu

Thursday, December 21, 2006

Sekali air bah...

...bandar Segamat berubah wajah! Hujan lebat mula mencurah turun pada pukul 8.30 pagi 18/12/2006. Saya di SKJ memberi penerangan ringkas tentang undang-undang pendidikan. Selesai acara sekitar 11.30 pagi, hujan masih turun. Ahh tapi biasalah Segamat tahun lepas pun hujan turun tak berhenti hinggalah menjelang Idul Adha. Saya masih ingat pergi mencari daun palas di pasar Segamat untuk membuat ketupat pulut orang utara. Tapi mak cik penjual sayuran dan ulaman hanya menggeleng kepala dan mengomel perlahan 'Mana nak cari nak oii..asyik hujan je...' Itu setahun yang sudah. Maknanya, kalau tahun ni kami beraya di Segamat juga, rebus ketupat segeralah jawabnya.Dan memang ternyata, daun palas takkan ada di pasar Segamat tahun ni. Bandar Segamat macam laut!
Saya fikirkan hujan ini macam tahun sudah, hanya memberi kesan kepada kawasan yang sama. Tapi sungguh meleset, kawasan yang tidak diduga pun turut menjadi mangsa. Kg Jawa(ada kedai menjual soto yang lazat) dan Kg Abdullah khabarnya ditenggelam air hingga mencecah bumbung rumah! Alhamdulillah, Jementah masih ok walau hujan terus turun, kadang lebat kadang renyai. Bekalan air dah 3 hari terputus. Semalam saya ke bandar Jementah membeli sedozen air mineral 1.5l, 10 kilo beras, ikan bilis, tepung, bawang putih bawang merah, buat bekalan andai kecemasan. Saya juga terkenangkan koordinator saya yang terperangkap di Taman Sedeng Segamat. Jalan masuk semua tertutup. Pagi tadi dia menelefon saya memberitahu air tangki rumahnya dah habis dan air minuman tinggal dua botol...Saya simpati sangat-sangat tapi nak buat macammana, jalan ke Segamat terputus. Jangan kata jalan ke Segamat, nak ke UiTM pun sama.
Di padang bandar Jementah semalam, jadi tumpuan penduduk sekitar, dua helikopter mendarat. Pasukan penyelamat beruniform oren kemudiannya dilihat bersarapan pagi di kedai makan paling popular di sini.
Banyak yang saya nak tulis di sini tapi anak-anak yang buntu tak ada apa nak buat mengganggu kelancaran idea...Kami dah 3 hari mandi tak mandi! Semalam anak-anak mandi air hujan. Alhamdulillah, tak demam, mungkin air hujan yang telah turun 5 hari ni air yang sihat. Nantilah bila keadaan dah ok, saya akan menulis lagi. Tadi suami di Sg Mati Muar menelefon, katanya air dah mula naik! Ya Allah semoga dia dan penduduk sekitar selamat.

Buat Kak Zura di Taman Sedeng, maaf ya tak boleh ke sana, hanya mampu menelefon bertanya khabar

Anak Cina telinga bertindik
Badan kurus panjang lampai
Hendak melangkah kaki pendek
Hendak mencapai tangan tak sampai

1 Comments:

At 12:37 PM, Blogger Nazhatulshima N said...

Gerak hati berkata,pasti Ani akan menulis sesuatu. Tak silap lagi.

 

Post a Comment

<< Home