Wadah Muslimah Melayu

Friday, December 22, 2006

Adat penuh ke atas, syarak penuh ke bawah

Salam

Aceh meraih simpati seluruh dunia semasa dilanda tsunami. Pilihanraya di Aceh yang baru-baru ini juga meraih perhatian masyarakat dunia. Dikhabarkan 1000 pemerhati luar memantau pilihanraya itu. Namun yang lebih menarik perhatian saya ialah berita yang saya baca melalui e browse Harian Metro. Polis agama di sana menyerbu puluhan pusat kecantikan dan menahan 13 wanita kerana berpakaian menjolok mata. Dua lelaki juga ditangkap kerana menggunakan khidmat wanita untuk menggunting rambut di pusat tersebut. Walaubagaimanapun kesemua mereka dilepaskan selepas diberi nasihat. Hmmmm...menarik! Lebih menarik, minggu sudah, Agensi Syariah mengemukakan usul untuk memotong tangan pencuri! Subhanallah...Saya kebetulan sesudah maghrib membaca ayat mengenai arahan Allah ke atas pencuri lelaki dan pencuri perempuan di dalam surah Al Maidah. Ayat Quran tu! Asbabul nuzul ayat itu mestilah dikaji, tentu ada sebabnya mengapa Allah memerintahkan hukuman potong tangan. Walaubagaimanapun, ada golongan yang menentang atas alasan landasan sosial wilayah itu seharusnya diperbaiki dan dibangunkan terlebih dahulu barulah dilaksanakan hukum potong tangan. Di zaman pemerintahan Khalifah Umar, perlaksanaan hukuman ini ditangguhkan kerana terdapat golongan miskin yang mendominasi keadaan.

Fikiran saya berlegar sekitar negara tercinta Malaysia. Bolehkah perlaksanaan hukuman potong tangan dibuat? Di Segamat, banyak kejadian mencuri selepas banjir. Adakah mereka terdesak hingga mencuri? Yang dicuri kebanyakkannya dari kedai alatan telekomunikasi. Makanankah itu? Kejadian mencuri semasa bulan Ramadhan juga berlaku! Terdesakkah mereka? Jika boleh dibuat kajian, golongan manakah yang memonopoli kegiatan mencuri ini? Ada juga kes polis mencuri, tentera mencuri yang dilaporkan akhbar. Terdesakkah mereka? Kan mereka sudah ada mata pencarian tetap! Tidak cukupkah gaji mereka? Sebab tol atau minyak makin naik ke? Alamak, banyak pulak sangkut pautnya!

Apapun, sekiranya hukuman ini boleh dilaksanakan, alhamdulillah kerana hukum Allah mesti ditegakkan. Pensyarah Undang-Undang UKM, Dr. Abd. Halim El Muhammady, dalam penulisannya berpendapat kepentingan tentang pembentukan negara Islam ada kaitannya dengan perlaksanaan syariah, kerana syariah tidak dapat dilaksanakan tanpa ada negara dan kedaulatan politik. Tuntutan perlaksanaan syari‘ah adalah wajib ke atas Muslim, maka mewujudkan negara Islam adalah suatu yang wajib.Tetapi pendapat landasan sosial harus diperbaiki dan penerangan hukum Islam dibuat secara meluas perlulah diambil kira terlebih dahulu. Hmmmm..alahai...

Asam rumbia dibelah-belah
Buah separah di dalam raga
Dunia ikut firman Allah
Akhirat juga mendapat syurga

0 Comments:

Post a Comment

<< Home